Friday 5 September 2008

på gång

Är hemkommen från öst, skolan har åter börjat och jag har överfullt upp (=jag är i skogen hela dagarna). På måndag far jag till småland för att inventera lavar i ungefär tre veckor och jag kommer inte att ha internet. Skönt på sätt och vis, tråkigt på ett annat men mest skönt.

Hursomhelst. Här kommer bevis för den utlovade kreativiteten.
För det första: Jag kunde inte låta bli utan repade upp ärmen på min orange tröja, nu är den nästan färdig, bara några ynkans centimetrar så ska jag börja sticka ihop eländet.

För det andra: Det har blivit som att jag stickar sjalar igen. Har två stycken igång och funderar på fler..Måste vara något höstryck :)


En helt ny upplevelse, finska Zetor. Jag gör den i min rostorangea pälsull från Östergötland (som förövrigt är ett helt underbart garn, det rinner genom fingrarna!). Mönstret kändes först lite virrigt, men nu har jag fått styr på det och tycker att det blir ganska fint.

Så började jag med en kiri. Igen. I samma gröna garn som förra gången (jag hade ett nystan ti
ll).


Kan tyckas tråkigt att göra samma sak en gång till. .men. nä. Jag gillar det denhär gången också. Återstår bara att fundera ut vem som ska få den.

För det tredje: Har länge tänkt att jag skulle lära mig väva brickband. Köpte tillochmed en bok i ämnet för några år sen på loppis (10 spänn!) men det har inte blivit av. Hursomhelst, en kväll i förra veckan så fick jag ett ryck. Hann inte börja väva, men nu har jag allafall gjort mig 50 övningsbrickbandsbrickor av gaml
a fula spelkort så nu är det bara att sätta upp en väv när jag får tid (och plats.. hmm).


För det fjärde: Så har jag "hittat" lite garn. Något att trösta sig med när man går och ynkar sig för att man är ledig för sällan. Ett perfekt garn ur min orangea synvinkel. Förmodligen ska jag göra en candle-flame av det, för jo, jag har repat upp den. IGEN. det stämmer visst aldrig).
Garnet ifråga är en tunn blandning av ull och alpacka från Marianne Isager och var galet svårt att hålla tassarna ifrån.


Nu måste jag gå och fixa kartor, så jag hittar rätt i skogen. Hej så länge.



1 comment:

Kris. said...

brickbandsvävning! Det låter spännande. Aldrig hört talas om...