Tuesday 30 September 2008

tillbaka i civilisationen och ullorgie på fårets dag

Tillbaka i civilisationen igen efter tre veckors fältarbete (har letat i lavar på de mest konstiga ställen i Smålands och Hallands skogar). Urbota jobbigt, mycket ensamt men hur trevligt som helst samtidigt. Vara ute och slita hela dagarna, sticka på kvällarna framför brasan, äta massor av choklad och sova som en stock om natten. Har bott ensam i Ns sommarstuga i Småland och det har varit helt underbart att ersätta skrikig studentkorridor i stan med tyst hus på landet.

Nu ska jag tillbringa resten av hösten inlåst på ett kontor, mätandes lavar och skrivandes tills jag blir fyrkantig i ögonen med en tokig gästforskare som
närmsta sällskap. Förhoppningsvis kommer jag ut nångång på vårvintern med en fin examen på fickan. Examensarbetena ska alltså göras klart och det blir ett ont slit. No more Mr. Nice Guy om man ska bli biolog på riktigt (och det ska jag ju).
Självklart tycker jag att det är roligt också.. men just nu känns det som pesten att sitta inne hela tiden (förra veckan gnällde jag över att jag aldrig fick vara inne och vila mig..) för då blir det svårt att få nån motion om man ska hinna ängna sig åt något kreativt (läs sticka, för det är det jag mest gör nu) föruto
m att laga mat de timmar man är ledig..och får man inte röra på sig så blir man knäpp, iallafall blir jag det. Dessutom kan man inte äta massor av choklad om man sitter still hela tiden. hm.

..and now for something completely different! I helgen var jag på fina östkusten, hälsade på släkten och besökte Ölands skördefest, framförallt Fårets dag i Borgholms slottsruin. Det blev en heldag med mycket ull..milt sagt. Jag bruka
r ju ha garnköparångest av diverse anledningar men nu bestämde jag i förväg en summa pengar som jag fick spendera..och det kändes bra.

Det fanns en hel del att titta på och känna på. Bland annat fårklippning. Här är några som väntar på saxen, vita, feta Texeltackor och grå Gotlandsfår.


Missade själva klippet, men det bjöds även på fårvallning och gratis päron så jag var nöjd. Man kunde köpa finfina skinn också (och fulare till billigt pris!), garn, tovat, stickat, och en massa annat. Den som inte är vegetarian kunde även äta får i olika former, kort sagt, det fanns det mesta som har med får att göra.

Hittade härligt tjockt ryagarn från Bodil & Alvar Petersson i Ålem (spunnet hos Wål
stedts). Det gröna fick följa med hem. Köpte även en ny specialkort nålbindningsnål i fårben (har en i okänt ben och en i trä sen förut..men man kan inte få för många och så är det roligt med olika längder.)


Som så ofta är fallet på hantverksmarknader av olika slag blev utbudet efter en stunds tittande ganska enahanda. Kanske hade arrangemanget mått bra av lite färre fårskinnsmössor, tovade äpplen och sittunderlägg. Fina grejor i och för sig men det behövs kanske inte fem försäljare av varje produkt (jag blir särskilt mätt på äpplen efter ett tag.. men smaken är som baken).

Något
som var riktigt bra däremot var att Åddebo Ull och Filtmakeriet var där och sålde filt och tovningsull.


Riktigt fina grejer till bra pris.. och trevliga var dom också. Köpte en hel massa ull till en flaxig idé jag haft länge och som ska förverkligas såsnart jag får tid.. eller TAR mig tid kanske.

Eftersom jag har en moster och en faster som också är lite garngalna så tog vi en tripp till ett ställe som jag länge längtat efter att se. Ullcentrum Öland i Löttorp.


Hann även besöka deras butiker i Borgholm och Kalmar under helgen (ja. jag är tokig) men Löttorp var liksom den stora grejen. Där blev jag vådligt exalterad, lyckades hindra mig från att spräcka min budget men handlade ändå en hel massa smått och gott. Det bästa var nog iallafall detta :


Entrådigt, mestadels gult garn i nån gammal bortglömd spinning som inte ens tanten i kassan mindes. Kort sagt, ett one and only-garn. Det är bara 90g i härvan men det ska bli en sjal, en enkel rätstickad sjal så att garnet syns så bra som möjligt. Ska vinda upp det idag...ooohhohoh.
Sen fick jag beröm för min tröja (den som jag tjatat en massa om här och som äntligen blev färdig under mitt kvällsstickande framför brasan i Småland..bild kommer) av tanten i kassan på ullcentrum (det är ju deras garn i den) så min dag var helt enkelt gjord!

Nu ska jag inte sitta still mer utan gå ut och springa några varv runt kvarteret så jag säkrar dagens motion innan det blir mörkt.. allt för att kunna sitta och pillra med mitt fina garn resten av kvällen...muhahaha.

No comments: