Tuesday 14 October 2008

inget ont..

.som inte har något gott med sig. Är fortfarande sjuk och sväljer taggtråd vilket ju inte är så kul, men för att liva upp det hela har jag tillbringat dagen med Jane Eyre (den nya BBC-varianten som gick på teve i julas, jag gillar den skarpt.) och nålbindning.
Tack vare detta är mina höstvantar äntligen klara! Garnet från min första döda candle-flame (som syns i bloggrubriken) har återuppstått och jag måste säga att jag tycker att det blev bättre såhär.



Garnet är ganska tunt och tvåtrådigt från ullcentrum (var annars, just nu är det himla mycket ullcentrum här), men köpt i Malmö för längesen. Färgen från en gammal spinning som heter "höst utan grön" och det finns brunt i den också men så långt in i nystanet hann jag inte. Har mer av garnet så eventuellt blir det en mössa också.

Nålbindningstekniken är min tolkning av variant I (Venäjäksi) i det eminenta häftet "Nålbindning 12 varianter" och blir mycket tjock och varm utan att behöva valkas.

Det är alltid lite trixigt att få till tummarna snyggt när man använder tjockare bindningstekniker men jag tycker nog att det blev OK denna gång, särskilt med tanke på att det var mer än ett år sen jag sömade vantar.
Nu ska jag angripa mössan från igår och sen är det dags att börja med min vän Ss födelsedagsvantar!

2 comments:

Kris. said...

Stackare som är sjukling! Men Jane Eyre e bra, jag såg den i julas med mamma och meje = mycket drama i soffan! Själv har jag skrivit två tentor idag..hehe.. well jag ska skriva ett mail till dig, men ahr liksom inte hunnit landa från hyperstressen och det faktum att jag fortfarande har en assignment, två rituppgifter och en labbrapport att skriva den här veckan. galet liv galet. kram kram fina! och krya på dig!

Tvärslå said...

Väldigt snygga vantar.