Tuesday 25 November 2008

göra färdigt

Har gett mig den på att göra färdigt en del saker innan jag ger mig lov att sätta igång att sy. Lyckades med 1 projekt i helgen (fast jag gör hosmönster och nålbinder mössor och sockar samtidigt, det räknas inte :)).

Är det nån som minns dethär garnet, som jag köpte på fårets dag? Blev helt kär i färgerna så jag satte igång att sticka en sjal i det så fort det var uppnystat. Eftersom jag ibland kan vara en ganska obeslutsam person när det kommer till slöjd så har jag nu stickat ca 2,5 upprepade sjalar som jag av olika anledningar inte var nöjd med. Antingen blev maskorna för stora eller för små, eller så passade färg och mönster dåligt ihop. Morr.

Så satte jag mig ned och frågade mig själv tänkte efter:

Vad för slags sjalar tycker jag är roligast att sticka?--svaret blev komplicerade spetsmönster.
Vad tycker jag bäst om att ha på mig?-- svaret blev enkla rätstickade saker (jag är ingen "spetsig" person).
Dessutom gillar jag inte när man blandar mönster och sektionsfärgat garn (iallafall inte när färgerna är så skarpa som dessa..) det blir rörigt och varken mönster och färger kommer till sin rätt.
Jag borde lärt mig vid det här laget tycker man ju..

Därför blev slutresultatet detta :


Plain and simple- rätstickad sjal med en ökning per vartannat varv. Stickor 4,5. Går i princip att sticka i sömnen.
Ingen värst rolig stickning egentligen, men den blir använd! Notera förövrigt hur bra sjalen passar ihop med vägglaven (Xanthoria parietina) som man ser på den nedersta bilden (den gula fläcken på betongbrunnen..ehm).

Notera också den skarpa randen mellan gult och rött i mitten på sjalen.. där var två garnändar av olikafärg ihopskarvade mitt i garnet..aja baja Ullcentrum. Inte så mycket att göra åt eftersom jag bara hade en härva, och egentligen gör det inte mig så mycket, men så får man ju inte göra heller! Mjuka fina övergångar mellan färgerna ska det vara.. Håhåjaja.

2 comments:

Kris. said...

påminner lite om en tequila sunrise :)

Elin said...

tjaaa. det beror ju lite på vad man har för referensramar ;) jag tycker mer den känns som caloplaca :)