Wednesday 26 November 2008

ibland blir det bra!



Det så kallade "bajset" i helgens inlägg var alltså krapprötter (spindelskivlingar var rätt nära gissat) som lagts i blöt.
Jag fick ett ryck och bestämde mig för att försöka färga om mina senaste nålsockor och nu är det gjort. Bye bye johannesörtbeige, hello krapprött!

Så här gick det till:
Ca 50g grovhackade krapprötter lades i blöt 2 dygn innan färgningen. Vid färgningstillfället värmdes dessa till ca 70 grader C tillsammans med 5 L vatten. Blandningen fick stå i konstant temperatur i ca 40 min för att lösa ut så mycket färgämne som möjligt i vattnet. Därefter hälldes några matskedar ättika i (krapp gynnas av surt bad).
De blöta och förvärmda sockorna lades i badet och fick ligga i ca 2 timmar. Flyttade runt dem litegrann och vände dem ett par gånger under färgningen men försökte att inte svischa runt för mycket. Därefter sköljning som vanligt tills all överskottsfärg gått ur (ättika i sista sköljvattnet).

Man kan se här och där att färgen inte tagit helt, och på insidan är de aningens lite mer orangeröda i tonen, men jag är ändå riktigt nöjd, den här färgen är ju helt fantastisk! Förhoppningsvis håller de även färg efter tvätt men det tror jag nog.
Har sparat efterbadet, för jag läste att om man låter rötterna ligga i ännu längre så kan de fälla ut mer färgämne.. vi får se vad det blir.

Förresten, jag har skaffat en våg också! Visserligen den allra allra billigaste lilla skruttvågen som det stora varuhuset i stan hade, men ändock en våg. Nu kan jag vara lite mer precis i färgningarna, i den mån det nu går, man kan ju inte veta hur hög koncentration av färgämnet växterna har.


7 comments:

Kris. said...

haha från hud till jul-färgade! Jag kna se framför mig hur era garderober är fulla av växtbad och annat avkok som du tänkt mixtra med.

Elin said...

Hehe.. tja.. ungefär, eller iallafall hörnet bakom frysen och utrymmet under sängen.. garderoberna är ju fulla med garn och tyg :)

Kris. said...

har du fatt anvandning av symaskinen forresten?

Kris. said...

GLAD FÖRSTA ADVENT!!

Elin said...

Desamma! Nä, symaskinen står och sover i ett hörn...Det mesta jag syr just nu är ju medeltidsgrejor och de gör jag ju för hand, men jag har lite tröjor och såna saker som behöver sys in eller lagas, så vänta bara!
Har funderat på nya gardiner också, men det är ju så tråkigt ;)

Louise said...

Nøj, hvor blev de fine. Jeg har også prøvet at farve færdig lavede ting, og det bliver faktisk super.

Maria said...

Hej, vill bara säga att det nu finns en ny shop på nätet som heter http://www.muchis.se
Välkommen in,
Maria på Muchis