Thursday 31 December 2009

årets sista

För en stund sen fick jag frågan "och vart var du förra nyårsafton då?" och jag svarade utan att tänka "i rymden".. Men det var inte så illa pinkat-- förra nyårsafton befann jag mig på andra sidan jorden och bland kolibrier och orkideer i Costa Ricas molnregnskog. I år sitter jag i en soffa i Värmland och ska strax bli matad med finmat av far och det är inte fy skam det heller. Nåt annat som inte är fy skam är vädret.. som för att kontrastera ytterligare mot förra året har temperaturen i flera dagar legat under -15 och snön har stått som spön i backen.

..och jag älskart!! Igår var spriten (ja, alltså--vi har ju inte kvicksilvertermometer längre) nere på -26 grader celcius och jag frös rejält om tårna på grund av för trånga skor, men resten av mig var varm och go tack vare mitt julklapps-ull-underställ och mina superfina julklappsvantar som farmor stickat:

Tre nyanser av svartfotad pluggskivlings-färgat garn i bottenfärgen. Garnet färgade vi i somras. Årets nyårslöfte (fastän jag inte gillar vare sej nyårsfirande eller nyårslöften egentligen) blir att redovisa svampfärgningsförsöken i bloggen! Vantarna är hur varma och som helst, men när temperaturen kryper under -15 kompletterar jag dem med tunna ullfingervantar som jag fick i samband med understället. Ull är det bästa!

Årets julklapp från mig till många blev förresten smygmaskvirkade handledsvärmare. Här är några av dem i drops alpaca (med tillhörande börsar som jag inte gjort själv utan köpt i en fäär-träjdaffär).

Andra bortgivna men ej fotograferade saker är en vit ishbel-sjal, blå nålbundna vantar, en grön nålad mössa och ett pärlarmband liknande det här.. Nådde nästan min föresats att alla mina julkappar skulle vara hemgjorda!

..nu är det matdags, men jag skulle säga en sak till :

Under året har jag märkt att fler och fler hittar hit, och det är jag jätteglad för! Det är verkligen hur kul som helst att dela med sig av sin hobby och sina betraktelser och funderingar, särskilt när man får så mycket respons och fina kommentarer. Tack alla för det, och tack för att ni fortsätter läsa, trots att jag oftast inte är nån regelbunden skrivare! Jobbar b

Allt gott och Grått nytt får från en på bilden nästan helt ull-ekiperad ull-o-man.


6 comments:

Dödergök said...

Vilka vackra vantar! Otroligt fina färgövergångar.

Det är alltid lika intressant att läsa din blogg och jag ser fram emot en ullig fortsättning 2010. :)

Anonymous said...

Grått nytt får!

Inget slår äkta ull när kvicksilvret sjunker ner över -20-strecket (ska väl vara impregnerat sälskinn då eller dyl.)

/M

Louise said...

Godt nytår til dig også! Og jeg må give Dödegök helt ret - dine vantar er fantastiske.

Jeg har nydt at læse på din fine blog i det forgange år, og glæder mig over at tænke på at jeg skal læse mere her i 2010.

Anonymous said...

Beautiful photos! And knitting! I can't speak Swedish but my daughter speaks a bit. She was just in Stockland and Gotland this past Autumn. Happy knitting!

Kris. said...

Min alldelest bästaste lilla ulloman!

pia said...

Hej, de bruna vantarna är verkligen jätte fina. Var har du hittat mönstret? Skulle gärna vilja sticka liknande!

Vänligen,
Pia

piaett@hotmail.com