Wednesday 12 October 2011

Rödfärgning med flammor


Inte mycket blir gjort när man ligger i soffan och snorar, men man kan ju iallafall passa på att visa gamla saker.

I början av sommaren fick jag ett krappfärgningsryck. Eftersom jag inte hade något färdigbetat garn tryckte jag ned fem hg garn tillsammans med vatten och alun i en 10L-kastrull utan att röra om så särskilt mycket. Det var slappt gjort, och då får man skylla sig själv sen.

Färgade två hg Tuna och ett hg Möbelåtta i ca 100g krapp. Därefter 1 hg Tuna och 1hg Möbelåtta i efterbadet. Såhär blev det.. flammigt! Bilden visar Möbelåttan från förstabadet. På sina ställen helt klart undermålig färgpådragning. Dels förmodligen för att det är ett glansigare och hårdare spunnet garn än Tunan (som ändå fick rätt OK färg), men troligen framförallt pga det trånga betbadet. Håhåjaja.


Det borde jag ju ha kunnat räkna ut med röven och en krita som man säger..
Hursomhelst är det rätt ok ändå, jag kan nog komma på något att ha garnet till. Möbelåttan ska vara till inslag i brickband, och det kommer nog inte göra så mycket att det är flammigt för det blandas upp en del i väven. Andrabadet blev jämnare, men en ganska l
äskig rosa.


Tunagarnet överst, möbelåttan underst. Färgen stämmer ganska bra, trots den mörka bilden.