Monday 9 January 2012

ett blått slut och en blå början


Nytt år igen. Och inte mycket skrivet i slutet på förra året. För mycket jobb och annat, samt för lite dagsljus att vara i och att fota projekt i. Slöjdat har jag dock gjort en hel del. Krokat i synnerhet, det råkade liksom bli årets julklapp till de flesta.

Ett smakprov kommer här - årets sista färdiga slöjdprojekt 2011, mössa till lillebroren i Drops Alpaca. Har tyvärr inga bättre bilder. Dessa är tagna ca kl. 01:35 i badrummet på julafton, precis när mössan blivit klar efter ca 5 timmars hetskrokning - därav den något glasartade blicken
, och därefter glömde jag helt bort att fota den, så håll till godo :). Färgerna stämmer förövrigt dåligt, mössan är mer åt det turkosa hållet.


Mönstret är förbenat enkelt - 136 maskor i avig uppläggning med kroknål 3, två aviga varv och därefter 45 räta varv.
Omkastning av färgerna vid vart 5e varv - det blev en riktigt skojig ljuseffekt, nästan som skuggstickning, tyvärr syns det inte så bra här - men jag får väl göra en mössa åt mig själv också. Efter de 45 varven, minskning på 8 ställen, jämnt fördelat över varvet. Klart!

Fick av fina vännerna S och A en härva engelskt lyxgarn i julklapp - Ett garn av bara Bluefaced Leicester-ull! Hade först tänkt kombinera det med blått svenskullgarn (som på bilden) men det visade sig vara för olika tjocklek på garnerna.
Istället blev det ett blått garn i ungefär samma nyans, Marianne Isagers Alpaca 2 (50% okänt får, 50% alpaca)


Det resulterade sedan i 2012 års första färdiga slöjdprojekt - en mössa till mig själv. Grund mönstret är samma som till brodermössan, men jag krokade varannan maska avig och varannan rät, med ett stegs förskjutning över varvet
vilket resulterar i det här snygga hålkrusliknande mönstret (som jag förövrigt lärde mig när jag gick en krokningskurs för Patrick Hassel-Zein i november - jäkligt inspirerande, mer om det en annan gång).
Inga vidare ljusförhållanden här heller - men ni fattar grejen! Är sjukt nöjd på det hela taget, har på känn att det blir fler, nästan alla mössor jag gör tenderar att bli presenter, så jag har knappt några själv.

7 comments:

nitsirk said...

Riktigt snygga mössor, jag gillar det lagoma hänget!

maria carlander said...

Helt galet snygga mössar. det är det snyggaste jag sett krokat. Ever, på riktigt, tjuvsant (det sista ordet hittade jag på, kände att det behövdes ett till sanningsord). Tänker att det här kanske kan bli morgondagens projekt när jag är hemma och tycker synd om mig själv.
Fiiint!

Pysselfarmor said...

Snygg mössa och krokning verkar spännande att hålla på med. Ska nog testa någon gång!

Anonymous said...

Underbara mössor! Jag kanske skulle kroka mera...

Jag är gamla Varken, förresten.

kråkspark said...

Har bara gjort några provlappar i krokning. Jag ser fram emot att du ska skriva om dina nya erfarenheter.Jag är jättenyfiken på krokning. Snygga mössor!

Knitarina said...

Ojoj, jag bugar mig imponerat. Vilka fina mössor!
Har bara åstadkommit en krokad disktrasa - gillade resultatet, men inte processen.
Som sagt var, imponerad!

Elin said...

Å tack alla snälla!
krokning är jättekul - på tjuvsant (bra ord, fröken! inspiration från julkalendern?), och knitarina, det blir roligare (och finare, tycker jag) om man krokar runt istället för fram och tillbaks.