Tuesday 10 January 2012

solnedgång 2011, nyutsprunget 2012

Såhär i årsskiftestider är det ju poppis att göra bokslut för det gamla året, tänkte inte göra så mycket i den vägen, men lite tillbakablick får det ändå bli - och lite framtidsfunderingar.


2011 har varit ett väldigt stressigt år där jag jobbat väldigt mycket och flängt runt en hel massa. Det har på många sätt varit bra men för det slöjdmässiga och framförallt för det slöjdbloggmässiga har det varit ett nerköp - det är inte så inspirerande att sitta still hemma när man gör det hela dagarna på jobbet. Konsekvensen av det hela har varit att jag inte skrivit här så mycket, men så blir det ibland.

2011 var också året då jag:
- bets fullständigt av krokning
- köpte mer garn än nånsin. Det har kanske inte synts här - men jag har köpt hugeliga mängder garn. Har "unnat" mig mer än jag hunnit göra av med helt enkelt. Delvis en följd av att jag har en fin garnaffär i min stad och att jag haft stora ambitioner men för lite tid och en stor benägenhet att tröstköpa garn (men vadå - bättre än att köpa godis!)
- besökte ullmeckat Island, köpte tre islandströjor och bestämde mig för att sticka två (men inte gjorde det)
- satte igång att väva brickband på riktigt - det har inte heller synts här - men det kommer.
- nästan inte stickade nånting! just nu kan jag bara komma på fyra saker - två sjalar och två par vantar (mer om vantarna senare).
- höll på en hel del med skojiga växtfärgningsexperiment.
-greps av en vantmönsterkonstruktionsiver....som inte heller synts här - men jag lovar, det kommer, det med.
- närde stora drömmar om yllebroderi men inte kom nån vart, annat än dehär smågrejorna.
- verkligen försökte göra färdigt en massa gamla projekt. Det gick sådär, kan man säga (dagsläget är 3 färdiga, en upprepad av de nio projekt som visades på bilderna).


2012 då - vad ska det bli av det?


Jobba kommer jag att göra förmodligen lika mycket, så jag får helt enkelt se till att prioritera om det ska bli något gjort.

2012 ska bli året då jag:
- slöjdar av det garn jag redan har och handlar mindre! Jag säger inte att jag inte får köpa nytt garn, men jag MÅSTE minimera förråden lite). Fröken C hade en bra idé om 12 projekt i hemmahavt garn - det ska jag satsa på. MINST 12 projekt - som alla ska bloggas!
- Blir bättre på att visa upp vad jag gjort.
- Stickar minst en islandströja (jag har lovat N en tröja mot att han målade om mitt kök - och det gjorde han i augusti- ehm.)
- inte bestämmer mig i november för att göra hemgjorda julklappar till hela släkten...i år framförhållning!
- krokar fler mössor
- syr (eller syr klart) åtminstone en ny 1300-talsklänning
- tränger djupare in i brickbandsvävningens mysterier
- Gör fler vantmönster, det är något jag verkligen gillar, och som jag absolut vill utveckla.
- Sätter igång med ett riktigt yllebroderi. Färdigköpt eller egenkomponerat? - det är frågan.

Låt se om det håller. Jag tror på dethär!

No comments: