Friday 8 June 2012

andras hantverk - antik och samlarmarknad

Var iväg på en typisk småländsk samlarmarknad- En fotbollsplan full med folk och gamla prylar där man kan hitta precis vadsomhelst. Först kändes det som att det hela inte var så lyckat - hittade mest femtitalsporslin till för dyra priser, trasiga zinkbaljor och gamla frimärken. 

Men så uppenbarade sig en del roliga saker, först och främst dehär:

Åtta små små (ca 5 cm långa) täljda och handmålade fåglar -  Pris 340 kr.


Försäljaren hade köpt dem i Oskarshamnstrakten men hade ingen aning om vem som gjort dem eller hur gamla de var. Jag skulle gissa på början av 1900-talet. De ska få flytta in i en ekgren som jag har, där bor redan en hackspett som jag fått av en vän.
Känner ni igen arterna?

Sen hittade jag dehär små fina mojängerna. Dosan är i tenn och tillverkad i Sheffield, England. Min gissning är att man haft cigaretter i den. Pris - 60 kr.


Även den stora delen av locket går att öppna. Jag tänker ha den som rese-nål fodral!

Den lilla saxen kom från ett dödsbo efter en kringresande frisör som for runt och klippte folk på ålderdomshem. Försäljaren hade köpt ett helt fodral med saxar och gamla rakknivar. Just denna lilla hade frisören använt för att klippa gubbarnas mustascher! Jag kommer att klippa trådar..kanske får den bo i spindelfodralet och följa med på mina resor.
Saxen kostade 120 kr, och det tycker jag att den kan vara värd - komplett med livshistoria. Asigt vass är den också. Har sett många liknande nygjorda på diverse medeltidsmarknader till mycket billigare pris, men de har inte varit vidare skarpa.

2 comments:

Dödergök said...

Men vilka underbara fåglar! Jag blev alldeles varm i hjärtat.

Pysselfarmor said...

Vilka fantastiska fåglar - vilket fynd! Värd varenda krona!