Friday 14 September 2012

Den gamla pilgrimsväskan

När man är mer intresserad av att pyssla och vara ute än att använda datorn är det lätt att man glömmer bort att blogga sina pyssel. Kom just på att jag missat denhär:


En handväska för medeltid. På bilder från 1300-talet (som jag ibland försöker mig på att återskapa, tillsammans med folket i Albrechts bössor) så ser man sällan folk som har väskor på det vis vi har idag. Särskilt inte på kvinnor. Ibland bär folk en säck på ryggen, och ganska ofta ser man små väskor/pungar i bältet på medeltidsmänniskorna, men sällan hittar man något däremellan, typ handväska. - med ett undandtag.  Ibland ser man vita axelväskor med tofsar, förträdesvis på människor som är ute på pilgrimsfärd.

I historiskt-återskapande-världen, har det blivit lite mode i att göra sådana väskor, antagligen för att det är himla praktiskt med väskor av handväsk-storlek, och det finns så få andra exempel. Misstänker starkt att den vita väskan med tofsar är betydligt vanligare bland historieåterskapare än den var bland medeltidsmänniskor i allmänhet... men eftersom pilgrimsresenärer ju var ute på resa, kan man kanske tänka sig att folk i allmänhet hade liknande väskor när de nu nån gång reste nån stans (vilket de nog inte gjorde speciellt ofta).

Hursomhelst. Jag kände för att sy mig en dylik väska. Vit skulle den vara. Min tanke är att väskorna ifråga avbildas som vita eftersom de var gjorda i ofärgat, grovt linne eller ylle. 
Något sådant stod tyvärr inte till buds, men jag hade ett vitt ylletyg iallafall. Dock var det lite för tunt för att fungera som en stabil väska, så jag fick fodra den med linne. Är egentligen inte riktigt nöjd med det, för det vita tyg jag använde är egentligen för fint för en väska som man släpar med sig runt i världen på pilgrimsfärd... men nu är det som det är. Om jag börjar känna att det är för ohistoriskt kan jag ju alltid använda väskan i mitt civila liv..


Axelremmen är brickvävd i enklast möjliga väv (ofärgad med maskeffekt) i möbelåtta, och tofsar och påtade snoddar är gjorda i möbelåtta färgat med renfana. Väskan stängs genom att öglan på bilden dras runt mitt-tofsen... det funkar OK. Hela paketet såklart handsytt (som synes är jag inte vidare på det där med små fina stygn...men det är ju på insidan guschelov.

No comments: