Saturday 7 September 2013

göra klart gammalt - rödvita bandet


Förra helgen satte jag mig ned och gick igenom alla gamla påbörjade projekt jag tagit med mig till Öland.
Det visade sig vara ett trettiotal! Det är bra för kreativiteten att ha en del saker på gång samtidigt... men fler än 30 känns mer sjukt än bra.  

En bra sak med att befinna sig på en hantverksskola och bara ägna sig åt slöjd och hantverk hela dagarna är att man faktiskt hinner en hel del, så istället för att bara braka huvudlöst in i en massa nytt tänkte jag att jag så fort som möjligt ska försöka komma ned under 10 pågående projekt, så att jag har ro att börja med nåt nytt. 

En sak jag gjort färdig denna vecka är det rödvita bandet. Eller rött och rött, egentligen är det mer rosa, men.. ja ni fattar. Det är alltså ett bandgrindsband, som jag tror att jag påbörjade nångång våren 2012. Både varp och inslag är möbelåtta. Det rosaröda är en krappfärgning som inte tog riktigt. 


När jag satte upp bandet hade jag precis börjat fundera över hur man lättast bör göra mönster i brickband, men hade inte läst nåt om hur man gör utan testade helt vilt. Hålen i grinden är trädda i rödrosa, slitsarna i vitt. Mönstret bildas genom att man när man har de vita trådarna överst i skälet plockar upp de röda trådar man vill ska bilda mönster ovanför inslaget, således syns inslaget på baksidan.


När jag vävt ungefär en meter, läste jag i en bok hur man ska träda för att få ett klart mönster mot en ren bakgrund (inte randig som nu), och sen var det liksom inte så roligt att fortsätta. Men nu är det klart! Frågan är bara vad jag ska använda det till. Det är ca 2,5 cm brett. Några idéer?

2 comments:

Sarah W said...

Förklädesband till 1800-talsdräkt ;) Nu måste du bara väva tyg till resten av outfiten också ;)

Elin said...

Ja, där sa du nåt :)