Thursday 5 September 2013

Capellagården och den första väven

OK. några veckor har gått, och terminen är i full gång! Tillvaron på Capellagården är om möjligt ännu bättre än jag tänkt mig. Fullt med roliga människor, god mat, vacker miljö, bra lärare, intressanta lektioner och bra stämning.

Efter lite mjukstart är vi igång med den första riktiga uppgiften, att väva en trasmatta.
Under en formövning fick först vi välja ett konstverk från tre utvalda kvinnliga konstnärer, plocka ut färger ur detta konstverk och sedan rita mönster med dessa färger. Först senare fick vi veta att vi också skulle väva en matta i samma färger.

Jag valde en bild av Helene Schjerfbeck, och plockade ut färgerna nedan:


I snart en vecka har vi lärt oss att varpa och sätta upp en vävstol. Att få all den kunskapen känns lite som att ha fått tillgång till en okänd superkraft! Om jag nu bara kan komma ihåg allt.. 

Min första varpfläta!


Eftersom tanken är att vi under utbildningen ska få prova alla möjliga sorters vävstolar slumpade det sig så att jag ska väva en 70cm bred trasmatta i en enorm kontramarschvävstol där man kan väva tyg som är bredare än jag är lång. Vid första anblicken var det nästan lite läskigt, men jag tror nog att vi ska bli kompisar, vävstolen och jag. Efter lite trixande är iallafall varpen på plats och allt är klart inför vävningen.


Lite trasor har jag hittat också, men nästa vecka ska vi ägna helt åt kypfärgning, och då kan vi även passa på att färga mer till själva mattan om det är färger vi saknar. Fortsättning följer!

6 comments:

Sarah W said...

Å, så roligt! Att lära mig väva är en av de hantverk som står högst upp på min önskelista... Trasmattor är ju trevliga också :)

med nål och tråd said...

Alltså!! Kommer med stor avundsjuka att följa din resa på Capellagården. Jag suckar och ojar mig. Vilken härlig start den verkar ha fått.

Futu said...

Ta vara på tiden! Det låter underbart!

Frost said...

Åh, roligt att du går där, har hört så mycket bra om stället. Jag är också himla vävsugen, men det finns så mycket idéer och så lite tid!

Emmas dagar said...

Åh, så roligt!

maria carlander said...

Vad roligt att läsa om capella! Åh så jag kommer följa dig där. Håller tummarna för så mycket blogginlägg som internet där borta klarar av ;)