Tuesday 29 July 2008

färdig hemlis och tröja (!)

Tro det eller ej, men jag har faktiskt en ledig vecka! En hel ledig vecka..så nu befinner jag mig i kära Värmeland och besöker släkt och vänner.. och fixar med allehanda pyssel.

Men först. Den gröna hemlisen blev klar förra veckan och nu är den
avlevererad till min vän K, (som ska flytta till Canada och följaktligen behöver en varm kirisjal att möta hösten med) så nu törs jag visa den här.


Har inga bättre bilder än såhär, men den är iallafall stickad i Kampes entrådiga ullgarn... på stickor 4..tror jag. Ett hg gick åt men då är sjalen ganska stor. Det är min andra Kiri och denhär gången gick den riktigt fort att sticka, lärde mig mönstret snabbt och gjorde förvånansvärt få fel (Förra gången tog det en evighet, jag lärde mig aldrig mönstret riktigt och det kändes som att jag stickade fel hela tiden). Är sugen på att göra en till, men det får nog vila lite tills jag hittar ett roligt garn.

Now to something completely different..
Av diverse anledningar har jag aldrig stickat någon tröja. Har många gånger tänkt ändra på detta faktum men aldrig kommit till skott. Igår var det nästan 32 grader varmt, åska i luften hela dagen och ingen ork fanns att röra sig speciellt många meter.
Vad göra, slänga sig i sjön? Nej. Sticka ännu en sjal? Nej.
Det var helt enkelt dags för det stora tröjstickningsprojektet.


Jag inspireras av "Annas tröja" i Birgitta Engardts "Stickverk"-bok, men jag vägrar mohair (läskigt!) så det får bli ullcentrums entrådiga istället. Har provstickat lite hit och dit kommit fram till att försöka göra den helt på rundstickor, det där med att slätsticka bitar och sy ihop känns inte som min grej. Tror inte att jag kommer följa mönstret så vi får helt enkelt se hur det blir, det hela blir som ett test, nån gång måste jag ju ta mig förbi sjal-möss-vant-stadiet!



No comments: