Tuesday 22 July 2008

mera småpyssel

Backafestivalen var fantastisk och om det inte hade varit för att jag glömt minneskortet till kameran hemma så hade det blivit massor av fina bilder därifrån. Pysslet glömde jag dock inte hemma, inget stickat blev det, men väl nålbundet och lite virkat. Trots att jag faktiskt jobbat tre dagar i helgen kom jag hem från österlen med detta:



Känns som att det var hundra år sen jag nålband.. glömmer varje gång hur roligt det är! men intet glömt, mössan tog knappt två kvällar att göra, och då han jag dansa lite också emellanåt :) Ofta när man läser folks kommentarer om nålbindning i olika forum etc. återkommer kritik om att det är en tidsödande teknik och att virkning och stickning är fördelaktigt för att det går så mycket snabbare att färdigställa. Det kan jag inte hålla med om.. nålbindning går fort, bara man lärt sig det ordentligt! Självklart beror det vilken typ av stygn man använder och hur tjockt garn det rör sig om, men jag kan ändå inte säga att det är en särskilt långsam teknik när man väl fått kläm på den. Denna mössa är gjord i ett ganska tunt 2-trådigt ullgarn med 3stygn bakom tummen och fastsyning i två maskor från föregående varv.

Hårbandet gick också fort, men det beror uteslutande på tjockt garn (Misti från du store alpakka, känns som att klappa en katt!) och tjock virknål. Virkning är fortfarande en öppen fråga för min del... men jag gillar hårbandet iallafall. Har snöat in totalt på gult just nu. En dag utan gult blir lite tråkig. Tur då att både jag och N har stora gula resurser, idag är det tvättdag och jag lyckades fylla en hel maskin med bara gula och orange plagg. Gult är INTE fult!


1 comment:

Anonymous said...

Åh, jag jobbar hela veckan och helgen :( Hade så gärna velat vara hemma i Värmland och hade varit jättekul att träffa dig. Men istället ska jag vara helt ensam i betongstaden. Pojkvän och kompisar har flytt staden så det är bara jag kvar. :( Kram