Thursday 10 September 2009

hooked on a feeling...

För längesen köpte jag en skojig lång virknål på loppis, mest för att den såg häftig ut, kostade ingenting och var gjord i ben. Senare fick jag reda på att det var en krokningsnål, en nål som man alltså krokar med.
Hursomhelst glömde jag bort alltihop tills jag häromveckan såg ett inredningsprogram på teve med en kvinna som krokade grytlappar... det såg hur kul som helst ut! Sagt och gjort.. när jag återvänt till Lund började jag rota i garnlagret och i min verktygslåda. Nålen kom fram och här är resultatet:


Två krokade disktrasor, den blå med orange kant i bambugarn och den gula i bomull.

Teknikens grunder är enkla, här finns en film på hur man gör (finns hur mycket som helst på youtube, kallas Tunisian eller Afghan crochet på engelska). Här kan man läsa hur man gör på svenska.

Krokning var tydligen poppis i Sverige från 1800-talet fram till ca 1950, och sen verkar tekniken ha glömts bort lite. Har hört från flera håll att det tydligen var vanligt att man tillverkade bindor med krokning.. måste ha passat bra, för det blir väldigt tjockt och stabilt.


Är helt förtjust i ytan som blir väldigt jämn och fin, och kanterna blir också raka och snygga. Enda trasslet är att arbetet har en tendens att krulla sig lite, men det finns säkert tekniker för att avhjälpa det som jag inte känner till. Hursomhelst är jag glad över att ha hittat en ny slöjdteknik som både går fort och är rolig och blir hyfsat snygg och användbar, trots noll förkunskaper (nåja, noll Krokningsförkunskaper iallafall).




5 comments:

TvåÄndsStickan said...

kolla in http://krokning.blogspot.com
kolla även in senaste numret av Hemslöjden.
Min kompis har oxå precis som du fastnat i krokningens nät efter att sett det på tv.
Ha det så bra och kroka på!

Krikkan said...

Hahah, jag tror vi har sett samma tvprogram. Fast jag hade ingen krokningsnål hemma utan fick nöja mig med en vanlig virknål, begränsad i breddmöjligheter.
Jag håller med om att det krullar sig, hur har du fått det att bli platt?

Anonymous said...

Angående krullningen så verkar det ge sig om man tvättar och sen drar till det lite - har i allafall funkat på mina pannlappar. Beställde mönster från Gudruns Idéer & Design samt dubbelnål och flexinål från Stäkets Hantverk så nu är snart mitt första par barnvantar klara med vandrande krokmaskor som bård.
/TvåÄndsStickans "krokade" kompis

Elin said...

Tack för tipsen!

Krikkan: Jag har virkat vanliga fasta maskor runt kanten för att undkomma krull. Tror absolut på att tvätta och dra dem också, men det har jag inte provat än.

Jag tror förresten att en anledning till krullet kan vara att man har för tunn nål i förhållande till garnet, det känns som att det krullat sig lite mindre när jag använt ett tunnt garn.

Knitarina said...

Blir också sugen på krokning när jag ser vilken fin struktur du fått på dina disktrasor!
Har sett jättefina krokade vantar som också gör mig sugen. Får gå till Gengåvan och köpa en kroknål och sen spana in länken du tipsade om.
Finfint garn du använt i din fina sjal i förra inlägget ;)