Friday 9 July 2010

Varberg, och en nål om dan

En sen uppdatering, inget går fort vid 28 grader.

Här sitter jag och syr så svetten lackar. Mikael tog bilden (och jag har snott den från honom!)

Varberg var trevligt, men också väldigt varmt. Särken blev inte klar, den fick inte ens följa med. Istället blev det en hel del annat pyssel som nålbindning, lite sömnad av persedelpåsar, försök till spinning (ge mig ull och kardor så jag får öva mer!) matlagning och massa trevligt umgänge. Som alltid när man träffar andra "medeltidsmänniskor" blir man inspirerad av allas fina hantverk och hamnar lätt i PostEvent PysselPeak, som Anna säger. Dvs- man bara måste pyssla! Något som jag insåg att jag hade ett skriande behov av var fina dräktnålar att fästa mitt dok med. Marknaden (det finns nästan alltid en marknad på medeltidsevent, kvalitén varierar -den här var inget vidare ur medeltids-nörd-synvinkel sett) hade inga och alla internethandlar jag letat igenom hemma har antingen fula nålar eller slut. Således fick jag ta saken i egna händer och försöka göra något av all den mässingstråd jag i ett annat pysselryck inhandlade i vintras. Såhär ser de första försöken ut:


Det finns klart utrymme för förbättring, men de är inte helt åt helskotta, och de fyller sitt syfte. Min tanke är att göra minst en nål om dan tills jag lär mig bättre!

Utgångspunkten är några fynd av nålar daterade till sent 1300-tal (London), som visas i boken "Dress Accessories 1150-1450". Huvudet har gjorts genom att tråden virats två varv runt sig själv (förutom på den vänstra, tjockare nålen, den var mest ett test). Därefter har jag bankat själva nålen med en hammare mot en skärbräda tills den hårdnat lite. Tanken är att jag ska vässa spetsarna så fort jag får tag i något att bryna med.
Nålarna fungerar som sagt, men det är svårt att få dem raka nära huvudet och ännu svårare att få den tunna mässingen så hård att nålen inte kröker sig. Jag har inte den blekaste aning om hur detta ursprungligen gjordes, jag vet bara att det fanns människor som arbetade med att endast tillverka nålar, nålmakare så det är nog inget man ska räkna med att bli expert på sådär bara.

Nån som vet eller har tips på hur man "härdar"nålen så att den inte böjer sig så lätt?
Jag har använt 0,7mm tjock tråd (den tjocka tråden är 1mm). Har också provat med 0,5 mm vilket blir snyggare men de nålarna GÅR inte att få stabila nog att användas.

3 comments:

Garntrollet said...

Jättefina nålar!

Jag vet inte om det passar din "design", men när jag gör smycken med tråd så bankar jag lite på dem med en hammare, då blir de "stela". Man får inte slå allt för mycket för då blir de svaga och går av.

Jonas of Mounthall said...

Hamra tråden är det bästa sättet. Använd en trä- eller plasthammare så deformeras inte tråden lika mycket. Kan även lägga dem i lite tyg när du hamrar för att undvika märken mm.

Elin said...

tack för tipsen.. ska se vad jag kan göra!