Tuesday 3 August 2010

Färga ullgarn med eklöv

För någon vecka sen drog en storm genom Småland. Ingen av Gudrunparietet, men en hel del trädgrenar blåste ned. Under en promenad hittade jag en hel del nedblåsta ekgrenar och jag passade på att fylla en kasse. Det ingår inte i allemansrätten att plocka löv och grenar från träd, vilket är en av anledningarna till att jag inte provat att färga med eklöv tidigare. När de ligger på marken är det dock fritt fram..


Man ser många färgningsrecept på hur man får grå färg med hjälp av galläpplen (runda utväxter på ekbladen orsakade av en stekel som lagt sina ägg i bladet) och järnoxid men jag hade inte hittat något exempel på vad själva bladen ger för färg. De flesta gröna blad ger gula färger, men ekens blad är väldigt rika på garvsyra vilket borde påverka färgen åt det mörkare hållet.

Jag proppade en tioliterskastrull helt knökfull med eklöv och kokade dem i ungefär två timmar. Därefter lät jag färgbadet svalna till dagen därpå, plockade ut löven och färgade sedan två härvor garn (loppisköpt ljusgrått ullgarn av okänt fabrikat med ca 15% alunbetning, färgat ca 1,5 h i ca 90 grader C). Färgbadet var brungrått och nästan helt ogenomskinligt, men garnet fick en ljust grågröngul färg:


Garnet i bakgrunden är det betade garnets egenfärg. Jag hade mina farhågor om att det skulle bli fulbrungrått, men jag tycker faktiskt att färgen är ganska fin. Återstår att se om den är ljus-och gnidhärdig. Blivande projekt är troligen nålbundna sockar eller vantar.

5 comments:

Peter said...

Kul att du färgar Elin! Jag vill gärna vara med nån gång!

/Peter

Elin said...

Ja, det är kul! ..och du får gärna vara med, nån färg som föredras?

disa said...

Alltid roligt med växtfärgning, och färgen vart fin fin!! Blad ska man plocka när de precis har gått i full blom på våren, då ger de mest färg. Ekblad brukar bli lite mer åt det bruna hållet då. Testa nästa vår!! =)

Peter said...

Tja... Jag ska köpa tyg av Maria och så tänkte jag färga det fis-blått. Men det spelar inte så stor roll. Jag vill vara med mest för att lära mig.

Emmas dagar said...

Vackert!