Friday 21 September 2012

Fin present!

I somras när jag var ute och medeltidade noterade jag att min vän M hade en himla fin isärtagbar vinda - ett härvträ- till att göra garnhärvor med. M är en mycket duktig handspinnerska och i uppenbart behov av ett härvträ.  Th i bild ser ni hennes trä (förövrigt är allt garn och tyg på bilden växtfärgat).


Jag är INTE en duktig handspinnerska, mina försök har hittills mest resulterat i trassel, men så har jag inte övat mycket heller. Mitt härvträbehov är alltså synnerligen diffust för närvarande.. men..det blev en tanke jag inte kunde göra mig av med. Klart man behöver en extra textilpryl liksom. När man köper garn på loppis t ex, så är det rätt ofta allt är ett enda trassel. Vill man då färga garnet så duger det ju inte att linda det till en boll. Alltså började jag fundera på att tillverka mig ett härvträ.

Nu är det ju inte raketforskning precis, men jag är inte en jättevan träslöjdare (även om jag faktiskt hade träslöjd och inte syslöjd i högstadiet så var det ju ändå ett tag sen) och har ju rätt mycket annat för mig så det blev mest tänk av det hela .

Iallafall råkade jag nämna det hela för min vän T som är snickare och som är rätt händig med småslöjden också. Rätt vad det var så fick jag ett mejl om att det var färdigt.. och nu har jag ett härvträ! I ek!



Fint va! Tack T! (nu återstår bara att se vad jag ska göra i gengäld).

1 comment:

Sarah W said...

Wow, vilken present!