Monday 24 December 2012

Julträdet


Så var det då julafton - God jul till er alla! Inlägget är skrivet en annan dag, eftersom det är julafton vägrar jag dator och sitter troligen och äter en massa, läser en bok eller panikstickar på de sista julklapparna, men jag tyckte ändå att det kunde passa att skriva lite om mitt julträd. 

Egentligen är jag inget vidare förtjust i pynt, men julpynt är lite av ett undantag, eller iallafall vissa saker. Gamla glaskulor är fina och halmsaker, särskilt julbockar. Julgranen är också en favorit, men eftersom jag bor ganska litet och på översta våningen och inte har några granar i närheten så är jag helt enkelt för lat för att skaffa gran. Däremot har jag en ekgren som jag annars brukar ha träfåglar i, och vid jul får den extraknäcka som juldekoration.

De juligaste fåglarna får sitta kvar (blåmesen och hackspetten t ex.. sommargyllingen åker ned i en låda till våren) och lite pynt flyttar in. I år hittade jag en massa små halmbockar på loppis och förra året köpte jag den lite större bocken som står under trädet.


Bocken satt i en låda på Erikshjälpen, var skavd och lessen och banden var solblekta och trasiga, så jag kunde inte låta bli att köpa och renoverade den. Vilsekomna halmstrån petades rätt och bandet byttes mot ett nytt brickvävt, så nu är den glad igen!


Fåglarna i trädet är en blandning av fådda och loppisköpta, men jag har en tanke om att jag ska göra en ny fågel varje år som ska få flytta in i trädet. I år har jag inte gjort nån än (men jag tror att det blir en nötkråka), men förra året blev det en liten domherre i nån sorts papperslera som man kan köpa på panduro och måla efter att den torkat. Fötterna och öglan är vanlig ståltråd. Inte lika fint som träfåglarna, men ganska ok ändå.



GOD JUL!

1 comment:

Anonymous said...

Jag planerade egentligen att diskutera ditt blogginlägg är otroligt realistiskt. Jag väljer att höra något helt nytt med det här på grund av att jag verkligen ge samma plats inom min USA under denna fråga så detta specifika hjälpa?? S alla gott. Jag kunde en ordentlig titt om ämnet plus märkt ett stort antal bloggar, men i motsats till det. Tack för att avslöja så mycket inuti din hemsida.